|
Kreativita ve vizuální umělecké tvorbě
Zejdová, Hana ; Šípek, Jiří (vedoucí práce) ; Kebza, Vladimír (oponent)
Motivace se jeví jako jedna z významných proměnných, která se podílí na kreativitě jedince. Může kreativitě přispět jak pozitivně, tak jaké na ni mít negativní dopad. Rozhodli jsme se vybraným způsobem nahlédnout na motivaci výtvarníků a zamyslet se nad tím, jestli kontakt s uměním může do určití míry hrát v jejich osobnostním profilu svou roli. V teoretické části se prvně zabýváme vymezením umění, jeho druhy a psychologií umění. Dále hovoříme o uměleckém díle jako o produktu umělecké tvorby, popisujeme strukturu osobnosti a konkrétně osobnost autorů uměleckých děl. Nastiňujeme spletitost kreativity jako fenoménu. Závěrem se zaměřujeme na motivaci v sociální psychologii kreativity. Záměrem této diplomové práce je zmapovat pomocí Dotazníku motivace k výkonu LMI vybrané psychosociální osobnostní rysy výtvarníků a podívat se na to, zda se významně liší od osobnostních rysů srovnávací skupiny "neumělců" s ekonomickým zaměřením (n=63). Ve shodě se studiemi v oblasti kreativity se ukázalo, že výtvarníci oproti neumělcům významně výše skórovali na škálách flow, hrdost na výkon a samostatnost. V protikladu k výsledkům studií zabývajících se kreativitou všeobecně u lidí, naše výsledky ukázaly, že výtvarníci jsou více soutěživí oproti neumělcům. Angažovanost, preference obtížnosti, orientace na status, ale...
|
|
Kreativita ve vizuální umělecké tvorbě
Zejdová, Hana ; Šípek, Jiří (vedoucí práce) ; Kebza, Vladimír (oponent)
Motivace se jeví jako jedna z významných proměnných, která se podílí na kreativitě jedince. Může kreativitě přispět jak pozitivně, tak jaké na ni mít negativní dopad. Rozhodli jsme se vybraným způsobem nahlédnout na motivaci výtvarníků a zamyslet se nad tím, jestli kontakt s uměním může do určití míry hrát v jejich osobnostním profilu svou roli. V teoretické části se prvně zabýváme vymezením umění, jeho druhy a psychologií umění. Dále hovoříme o uměleckém díle jako o produktu umělecké tvorby, popisujeme strukturu osobnosti a konkrétně osobnost autorů uměleckých děl. Nastiňujeme spletitost kreativity jako fenoménu. Závěrem se zaměřujeme na motivaci v sociální psychologii kreativity. Záměrem této diplomové práce je zmapovat pomocí Dotazníku motivace k výkonu LMI vybrané psychosociální osobnostní rysy výtvarníků a podívat se na to, zda se významně liší od osobnostních rysů srovnávací skupiny "neumělců" s ekonomickým zaměřením (n=63). Ve shodě se studiemi v oblasti kreativity se ukázalo, že výtvarníci oproti neumělcům významně výše skórovali na škálách flow, hrdost na výkon a samostatnost. V protikladu k výsledkům studií zabývajících se kreativitou všeobecně u lidí, naše výsledky ukázaly, že výtvarníci jsou více soutěživí oproti neumělcům. Angažovanost, preference obtížnosti, orientace na status, ale...
|
|
Tvorba Sylvaina Chometa
Kouřil, Jakub ; PAVLÁTOVÁ, Michaela (vedoucí práce) ; DĚCKÁ, Eliška (oponent)
Tématem práce je tvorba francouzského animátora a režiséra Sylvaina Chometa. Chomet je představen jako nejvýraznější postava současné francouzské animace. Analýzou tří jeho snímků je zkoumán Chometův přínos v oblasti celovečerního animovaného filmu. Důraz je kladen především na film Trio z Belleville, který je považován za Chometův nejosobitější snímek. Cílem práce je komplexní pohled na jeho dosavadní filmovou činnost v kontextu doby. Okrajově se práce zabývá také Chometovým působením na poli hraného filmu a v neposlední řadě i jeho komiksovou tvorbou.
Část textu je také zaměřena na Chometovu spolupráci s výtvarníky Nicolasem De Crécym a Evgeni Tomovem. Pozornost je věnována především ilustrátorovi Nicolasi De Crécymu, který je v současné době jedním z předních francouzských výtvarníků.
|
|
Hans-Peter Feldmann, 44 stran
Stejskalová, Eliška ; GRYGAR, Štěpán (vedoucí práce) ; , (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá německým konceptuálním umělcem a fotografem Hansem-Peterem Feldmannem. Monografie je rozřazena do čtyř kapitol, nejprve pojednává o Feldmannově životě, poté následuje stěžejní část práce pojednávající o jeho díle, kde jsou analyzována Feldmannova témata sběratelství a všednost. Třetí kapitola je věnována specifickému smýšlení autora o sobě samém, závěrečná část zařazuje Feldmannovu tvorbu do širšího kontextu.
|
|
Kresba v prostoru komentovaný rozhovor se Stanislavem Kolíbalem
Hejtmánek, Dominik ; Jeřábková, Edith (vedoucí práce) ; ŠIMLOVÁ, Štěpánka (oponent)
Práce se věnuje významné osobnosti českého umění 20. století Stanislavovi Kolíbalovi. Text obsahuje autentický rozhovor s autorem z června 2014. Rozhovor je proložen komentáři a rozdělen do tematických částí: Minimalismus ,Východ a Západ, Proměny umění, Prostor, místo a přenositelnost uměleckého díla, Fotografické zobrazení výtvarného díla, Originál a kopie, Teorie umění. Práce se zabývá názory a postoji umělce nejstarší tvořící generace.
|
|
Recyklace fotografie
Ketmanová, Karolina ; GRYGAR, Štěpán (vedoucí práce) ; ŠIMLOVÁ, Štěpánka (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá analýzou metody recyklace fotografie v umění.
Recyklací je míněno užívání přejatých fotografií a jejich použití jako materiálu při
tvorbě nového uměleckého díla. Metoda je zde rozebírána na příkladu díla umělce
Christiana Boltanskiho, který ji používá soustavně od konce 60. let až do
současnosti.
|
| |
|
Susan Hiller
Leinweberová, Adéla ; SILVERIO, Robert (vedoucí práce) ; GRYGAR, Štěpán (oponent)
Závěrečná teoretická práce magisterského studaia na KF FAMU zabývající se životem a dílem americko-britské fotografky a umělkyně Susan Hiller (*1940), v kontextu doby a životních zkušeností světoznámé autorky. Kromě stěžejních děl či rozhovoru s Hilleriným blízkým kolegou Simonem Readem, je v práci reflektován i autorčin dosud poslední projekt "Gedanken sind frei" (Myšlenky jsou svobodné), představený na dOCUMENTE(13) v Kasselu, v Německu. Z konceptuálního projektu v Kasselu je k magisterské práci připojen také audiovizuální záznam, pořízený pro účely této diplomové práce.
|
|
Jan Švankmajer inspirace literaturou a divadlem
Balej, Petr ; KUBÍČEK, Jiří (vedoucí práce) ; ULVER, Stanislav (oponent)
Abstrakt:
Tématem práce je analýza literární a divadelní inspirace ( E. A. Poe, D. A. F.
Sade, Ch. D. Grabbe, L. Carrol, V. de I´Isle-Adam, H. Walpole, J. W. Goethe, Ch.
Marlowe, barokní a lidové divadelní hry, černé romány, pohádky) v krátkých
( Poslední trik pana Schwarzwaldea a pana Edgara, Rakvičkárna, Don Šajn,
Žvahlav aneb šatičky Slaměného Huberta, Otrantský zámek, Zanik domu Usherů,
Kyvadlo, jáma a naděje) a celovečerních ( Něco z Alenky, Lekce Faust, Otesánek,
Šílení) filmech Jana Švankmajera.
Cílem práce je vysledovat, jakým způsobem je s těmito inspiračními zdroji ve
filmovém zpracování nakládáno, jak jsou původní témata převáděna do jiného
média a jak jsou významově rozvíjena či přetvářena. U divadelní inspirace práce
popisuje přenos formálních výrazových prostředků charakteristických pro divadlo
(černé divadlo, herci v maskách, maňáskové divadlo atd.) do filmu a také popsat
autorův vztah k loutkám a klíčový vliv tohoto vztahu na jeho tvorbu.
|
|
Animovaná tvorba Libuše Čihařové
Bohuslav, Jan ; KUBÍČEK, Jiří (vedoucí práce) ; MERTOVÁ, Michaela (oponent)
Tato práce pojednává o animované tvorbě Libuše Čihařové. V prvé části se čtenář seznámí s historií Afitu a Studia Bratři v triku a prvními zkušenostmi Libuše Čihařové ve Studiu Bratři v triku. Další část se věnuje její tvorbě fázařské a animační v padesátých a šedesátých letech minulého století. Třetí část pojednává o vzniku Večerníčku a taktéž o krátkých filmech a seriálech, které Libuše Čihařová animovala. Poslední část je věnovaná především její tvorbě režijní a také činnosti pedagogické.
Tato diplomová práce se také věnuje oceněným filmům a významným režisérům, s kterými Libuše Čihařová spolupracovala. Součástí práce jsou dva rozhovory.
|